2012/11/29

Cal-si-Yumm


Kalsium & Vitamin D Menghalang Tulang Rapuh

Kalsium menyokong stuktur tulang dan gigi. Ia juga penting dalam pengawalaturan pengecutan otot, pembekuan darah dan fungsi saraf. Selain daripada susu dan hasil tenusu, makanan yang tinggi dalam Kalsium termasuklah ikan dengan tulang lembut seperti sardin dalam tin dan  ikan bilis, kacang dan kekacang seperti dal kuning, brokoli, kangkung dan kai-lan serta produk yang diperkuat dengan Kalsium seperti dadih dan bijirin sarapan.

Susu Segar

Yogurt Pelbagai Perisa

Ikan Bilis


Kepentingan Kalsium dan Vitamin D untuk Kesihatan Tulang
Vitamin D meningkatkan penyerapan Kalsium dan Fosforus serta membantu mengawalatur penyimpanan Kalsium dan Fosforus di dalam tulang. Ini membantu mengekalkan penyimpanan mineral di dalam tulang. Kekurangan Vitamin D mengurangkan penyerapan Kalsium dan penyimpanan mineral di dalam tulang, lantas menyebabkan tulang yang lembut dan tidak sempurna. Manifestasi ini dikenali sebagai rikets dalam kanak-kanak dan osteomalasia dalam orang dewasa. Vitamin D boleh dihasilkan di dalam badan melalui tindakan cahaya matahari ke atas kulit. Selain itu, Vitamin D juga boleh diperolehi daripada minyak hati ikan, kuning telur dan produk tenusu yang diperkuat dengan Vitamin D.

sources: http://www.nestle.com.my

Daripada petikan di atas, dptla kite memahami bahawa kalsium sgt pntg dlm badan kite... so skrg ni, saye nak bercerita pasal kepentingan kalsium pada mommy2 yg preggy tuh... Seriously dis is so important meh... Mmg sye x pelik kalo mommy2 kat luar sane x suke minum susu... but u got other alternative kn... Pil kalsium byk jual kat pasaran... Selain tue, kite bole menambah kalsium melalui pemakanan... Mcm yg disebut kat petikan ats tuh spt ikan bilis , susu segar, kangkung dan kailan.

Mesti nak tawu pe yg pentg pada mommy2 preggy kannnnn!!!!! Meh sni i stori based on my readings n experience... Mase kandungan sye 5 bulan, sye rase kaki sye kejang tibe2... So x bole jalan nak g keje...Pastu i g klinik tok tnye doc... Doc ckp i kurang kalsium... So die suro amek kalsium... Even saye mnum susu, tpi kdg2 ade miss jugak... And after dat, i x de rase kejang2 lgi... I pon slau minum susu n mkn pil kalsium...

Spt yg kite tawu, kalsium pntg tok tulang... Zat ni sgt pntg bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal. Dalam pada itu, kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi... Keadaan itu dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi.Tgk tuh kn bahaye...Takot plak dgr...

If uols nak thu, kalsium byk diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang... Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan... Kegagalan menggantikan kalsium akan menyebabkn ibu2 kehilangan gigi sewaktu usia muda dan bole berisiko sakit ostephoresis...


Kalo ketika bersalin, kalsium dpt mengelakkan rase kekejangan sewaktu proses bersalin... Jika berlaku kekejangan, emosi si ibu pasti terganggu n proses bersalin pon menjadi sukar... Kalo bole elakkn ia okeyh mommy2 sume...

so sbg konklusi diharap ibu2 yg x pegnen, ngah pegnen ataupon da bersalin , tolonglah ambil kalisum utk kesihatan anda... Wah formal giler ayt... X sangka dis entry mcm siyes jer bunyi nyer...huhuhu...